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ラッセルの哲学 概観と手引 05哲学者は全て失敗者である。 しかし、ラッセルはそれを認めるだけの誠実さをもった少数者のひとりであった。この点に(Therein そこに)彼のこの上ない重要性がある。彼がカントについて称賛して書いたように、、彼についても次のように書くことができそうである。即ち、、 「率直な( candid 偏見のない/公平な)哲学者なら,自分が究極の真理に到達したとはとても思えない(言えない)ことを認めるべきであろう。しかし、人間性における教祖(自分の先生)を信じるという直し難い傾向(the incurable tendency to discipleship in human nature)から考えると、(始祖/先達の)哲学者は、もし彼が自分の失敗を極めてはっきりさせておかないと、後の人(弟子、崇拝者)からは究極の真理に到達したと考えられるにいたるであろう。そのこと(自分の失敗)をはっきりさせておく義務は、カントがそのその率直さ(candour)ゆえに他の大多数の哲学者たちよりもより優れた業績へと導いたもの(義務)であった。」* 「数理論理学の哲学的意義」(『モニスト』1913年10月号掲載) なお、『外界についての我々の知識』(1914年刊)p.211参照 |
Summary and Introduction 05All philosophers are failures. But Russell was one of the few with enough integrity to admit it. Therein lies his supreme importance. One might write of him, as he himself wrote in praise of Kant, that:'A candid philosopher should acknowledge that he is not very likely to have arrived at ultimate truth, but, in view of the incurable tendency to discipleship in human nature, he will be thought to have done so unless he makes his failures very evident. The duty of making this evident was one which Kant's candour led him to perform better than most other philosophers." His philosophical ideas were the by-products of his quests for certain knowledge, and these quests ended in failure. How then could his failures prove so fruitful? Broadly speaking, this came about in two different ways.*1 'Philosophical Importance of Mathematical Logic' (Monist, Oct. 1913 cf. Our Knowledge of the External World, 1914, p.211
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