バートランド・ラッセル『反俗評論集-人類の将来』の中の「知的戯言の概要(1943) 」(松下彰良・訳) 370 - Bertrand Russell: Unpopular Essays, 1950
知的戯言の概要(1943) n.37しかし、意見の一致(注:conformity 意見がみな一致して一様化してしまうこと)が危険であるならば、意見の不一致(注:nonconformity 意見がパラパラで一致しないこと)も危険である。「先進的な思想家」のなかには、従来の意見と異なる者なら誰でも正しいに違いないという考えの人もいる。これは妄想である。 もしそうでない(妄想でない)としたら、真理は現実よりももっと容易に手にいることだろう。誤りをおかす可能性は無限にあり、また、流行遅れの真理(unfashionable truths)よりも流行遅れの誤りをとりあげる変人(注:crank つむじ曲がりの人)のほうがより多い(more ~ than に注意)。 私はかつて一人の電気技師にあったことがあるが、彼が最初に私に言ったのは次の言葉であっ た。「今日は! 信仰療法(faith-healing)には二つの方法がありましてね、一つはキリストによって行われたもので、もう一つは大部分のクリスチャンサイエンスの信者によって行われたものです。私はキリストによって行われた方法をやります(注:つまり、大多数の人たちがやらないもののほうがより正しいとその電気技師は考えていたようだ、ということ)」。間もなくして、彼は不正な貸借対照表(fraudulent balance-sheets)を作成した罪で刑務所に入れられた。法律は、信仰が会計の領域に侵入するのを親切に見てくれない(のである)。私はまた、哲学に傾倒して一つの新しい論理学を教えた、ある著名な精神科医(ドクター)を知っていたが、彼はその論理学を自分の精神病の患者から学んだと、率直に告白した。彼が亡くなった時、彼はその新しい科学的方法を教えるための教授職(講座)を創設したいという遺言(will)を遺したが、不幸なことに、財産をまったく遺さなかった(no assets)。算術は精神錯乱者の論理学に反抗的であることがわかった(のである)。ある時、一人の男がやってきて、自分は哲学に興味をもっているので、私の書いた本のなかから何冊かを推薦んしてくれと求めた。私は何冊かを推せんしてあげた。しかし、彼は、翌日やってきて、推薦された本のうち一冊を読んだが理解できる陳述はたった一つしかないということがわかった、また、その一つは、自分には間違いのように思われる、と言った。私はそれは何かと尋ねると、それはジュリアス・シーザーは死んだという陳述だと言った。どうしてそれに同意できないのかと聞くと、彼はきっとなって言った。「それは、私がジュリアス・シーザーだからです」。これらの例は、風がわり(eccentric)であることでそれが正しいことの確認はできない、ということを十分示しているであろう。 |
Outline of Intellectual Rubbish (1943), n.37But if conformity has its dangers, so has nonconformity.Some "advanced thinkers" are of the opinion that any one who differs from the conventional opinion must be in the right. This is a delusion; if it were not, truth would be easier to come by than it is. There are infinite possibilities of error, and more cranks take up unfashionable errors than unfashionable truths. I met once an electrical engineer whose first words to me were: "How do you do? There are two methods of faith-healing, the one practised by Christ and the one practised by most Christian Scientists. I practice the method practiced by Christ." Shortly afterwards, he was sent to prison for making out fraudulent balance-sheets. The law does not look kindly on the intrusion of faith into this region. I knew also an eminent lunacy doctor who took to philosophy, and taught a new logic which, as he frankly confessed, he had learnt from his lunatics. When he died he left a will founding a professorship for the teaching of his new scientific methods, but unfortunately he left no assets. Arithmetic proved recalcitrant to lunatic logic. On one occasion a man came to ask me to recommend some of my books, as he was interested in philosophy. I did so, but he returned next day saying that he had been reading one of them, and had found only one statement he could understand, and that one seemed to him false. I asked him what it was, and he said it was the statement that Julius Caesar is dead. When I asked him why he did not agree, he drew himself up and said: "Because I am Julius Caesar." These examples may suffice to show that you cannot make sure of being right by being eccentric.
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