バートランド・ラッセル『反俗評論集-人類の将来』の中の「知的戯言の概要(1943) 」(松下彰良・訳) 160 - Bertrand Russell: Unpopular Essays, 1950
知的戯言の概要(1943) n.16他方、罪とは神への不服従であると真剣に考える人々は、神は全能ではないと言わざるをえなくなる。これなら(これまでにあげた)論理的な難問を全て逃れる(get out of all ... 抜け出す)。 そうして、これは自由神学者(自由主義的な神学者)達の某一派によって採用されている見解である。けれども、この見解もそれ自身の難点をもっている。(たとえば)神の意志が真に何であるかを我々はいかにして知ることができるだろうか? もし(全能の神だけでなく)邪悪な勢力が一定の権力のわけまえをもっているなら、本当は彼ら(邪悪な勢力)の作品であるものを、経典(聖書)として受け入れるように、彼らは我々をあざむくことができるかも知れない(ではないか)。これは、(キリスト教の)グノーシス派の見解であり、彼らは旧約聖書は悪霊の作品であると考えたのである。我々が自らの理性を捨て、権威(権力)によりかかることに満足するやいなや、我々は際限なくいろいろな困難(問題)にぶつかる。 誰の権威によりかかればよいのか? 旧約聖書か? 新約聖書か? コーランか? 実際には、人々は自分たちが産まれた社会によって神聖だと考えられる書物を選び、その書物から自分達が好む部分を選び、他の部分は無視する。ある時期においては、聖書のなかでもっとも影響のある文句は「魔女をして生かしむるなかれ」であった。今日では、人々は、この句を、可能であれば黙って、そうでなければ謝罪して、通り過ぎる。そうして、このように、我々は、神聖なる書物を持っていても、なお我々自身の偏見(先入見)にあうものであればなんでも真理として選ぶのである。たとえば、司教(a bishop)は一人の妻の夫であるべきである(妻は一人しかもってはならない)という句(テキスト)を本気でとりあげるカソリックは 一人もいないのである。 |
Outline of Intellectual Rubbish (1943), n.16On the other hand, those who are in earnest in thinking that sin is disobedience to God are compelled to say that God is not omnipotent. This gets out of all the logical puzzles, and is the view adopted by a certain school of liberal theologians. It has, however, its own difficulties. How are we to know what really is God's will? If the forces of evil have a certain share of power, they may deceive us into accepting as Scripture what is really their work. This was the view of the Gnostics, who thought that the Old Testament was the work of an evil spirit.As soon as we abandon our own reason, and are content to rely upon authority, there is no end to our troubles. Whose authority? The Old Testament? The New Testament? The Koran? In practice, people choose the book considered sacred by the community in which they are born, and out of that book they choose the parts they like, ignoring the others. At one time, the most influential text in the Bible was: "Thou shalt not suffer a witch to live." Nowadays, people pass over this text, in silence if possible; if not, with an apology. And so, even when we have a sacred book, we still choose as truth whatever suits our own prejudices. No Catholic, for instance, takes seriously the text which says that a bishop should be the husband of one wife.
|