バートランド・ラッセル『権威と個人』(邦訳書) 第1章 - 冒頭
* 出典:バートランド・ラッセル(著),江上照彦(訳)『権威と個人』(社会思想研究会出版部,1951年3月。227p.)* 原著:Authority and the Individual, 1949
第1講「社会的結合と人間性」冒頭 |
Chap. 1 Social cohesion and human nature |
これからの連続講演で、わたくしが考察しようとする根本的な問題はこうです。すなわち、進歩に必要な程度の個人の主導権と、社会の存続に必要な程度の社会的結合とをどのようにすれば結びつけることができるか、ということです。人間性に宿っているさまざまな衝動で、社会的協力を可能にするようなものからまず論じることにします。最初に、これらの衝動がごく原始的な社会で採った形式を検討し、次に、進歩する文明のしだいに変化する社会組織によってもたらされた、各種の適応を検討することにします。 つぎに、いろいろ時代と場所における社会的結合の範囲と強さを考察し、やがて現代の社会や、さほど遠くない将来における今いっそうの発展の可能性にまで説き及ぶつもりです。 このような社会を結びつけている力を論じた後、社会における人間の生活という別の面、すなわち、個人の主導権という問題を採り上げ、それが人類進化のさまざまな段階で演じてきた役割、こんにち論じている役割、さらに将来、個人や集団が過度もしくは過少な主導権をもつという可能性を示すつもりです。 次には現代の基本的問題の1つ、すなわち現代技術が組織と人間性との間に導入している対立、言いかえますと、経済的動機と創造所有の衝動との分離という問題に説き及ぶつもりです。この問題を述べたあと、その解決としてなされ得ることを検討し、最後に、個人の思想、努力、想像と社会的権威との関係全体を倫理上の問題として考察しましょう。 |
THE fundamental problem I propose to consider in these lectures is this: how can we combine that degree of individual initiative which is necessary for progress with the degree of social cohesion that is necessary for survival? I shall begin with the impulses in human nature that make social co-operation possible. I shall examine first the forms that these impulses took in very primitive communities, and then the adaptations that were brought about by the gradually changing social organizations of advancing civilization. I shall next consider the extent and intensity of social cohesion in various times and p]aces, leading up to the communities of the present day and the possibilities of further development in the not very distant future. After this discussion of the forces that hold society together I shall take up the other side of the life of Man in communities, namely, individual initiative, showing the part that it has played in various phases of human evolution, the part that it plays at the present day, and the future possibilities of too much or too little initiative in individuals and groups. I shall then go on to one of the basic problems of our times, namely, the conflict which modern technique has introduced between organization and human nature, or, to put the matter in another way, the divorce of the economic motive from the impulses of creation and possession. Having stated this problem, I shall examine what can be done towards its solution, and finally I shall consider as a matter of ethics the whole relation of individual thought and effort and imagination to the authority of the community. |