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ラッセル「科学的精神の習慣」

出典:牧野力(編)『ラッセル思想辞典

* Source: Sceptical Essays, 1928, chap. 3: Is Science Superstitious?



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(要旨訳です。)
 現代生活は、一方で、科学上の発明や発見のお陰で日常生活の慰安や娯楽を得、他方で、科学的な物の見方と結びついた精神的習慣を身につけ、それが過去三世紀の間に少数の天才から多くの階層の人々に広まった。科学のこの二つの働きは相互に結びついている。・・・
( Modern life is built on science in two respects. On the one hand, we all depend upon scientific inventions and discoveries for our daily bread and for our comforts and amusements. On the other hand, certain habits of mind, connected with a scientific outlook, have spread gradually during the past three centuries from a few men of genius to large sections of the population. These two operations of science are bound up together when we consider sufficiently long periods, but either might exist without the other for several centuries. ...)

 科学的な見方は、善きにつけ、悪しきにつけ、人類にとって重要なものだが、科学的な見方それ自体は、芸術的な見方と同様に二面性をもっている。創作者と鑑賞者とは、人が異なる(別人である)。科学的な創作者(新発見をする科学者)は、全ての他の創作者同様にある種の情熱に鼓舞されることが多く、その情熱は創作者に主知主義者的表現を与え、証明されない信仰であるがその信仰なしには創作が果せないものである。鑑賞者にはこの種の信仰を必要としない。・・・
( The scientific outlook, therefore, is a matter of importance to mankind, either for good or evil. But the scientific outlook itself is twofold, like the artistic outlook. The creator and the appreciator are different people and require quite different habits of mind. The scientific creator, like every other, is apt to be inspired by passions to which he gives an intellectualist expression amounting to an undemonstrated faith, without which he would probably achieve little. The appreciator does not need this kind of faith; he can see things in proportion and make necessary reservations, and may regard the creator as a crude and barbaric person in comparison with himself. ...

 文明の普及につれ、かつ、因習的になるにつれ、鑑賞者の精神的習慣が創作者に成るかも知れない人々を征服しがちで、創造力が薄れ、その結果、当面の文明がビザンチン的に固定化し、新しい生命力を失い、回顧的になる。
( As civilisation becomes more diffused and more traditional, there is a tendency for the habits of mind of the appreciator to conquer those who might be creators, with the result that the civilisation in question becomes Byzantine and retrospective. ...)