バートランド・ラッセル「因果関係」
* 出典:牧野力(編)『ラッセル思想辞典』* Source: Human Knowledge; its scope and limits, 1948
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We must ask ourselves: when we assume causation, do we assume a specific relation, cause-and-effect, or do we merely assume invariable sequence? That is to say, when I assert "every "event of class A causes an event of class B", do I mean merely "every event of class A is followed by an event of class B", or do I mean something more? Before Hume, the latter view was always taken ; since Hume, most empiricists have taken the former. I am at present only concerned to interpret the law of causation, not to inquire into its truth. As a matter of interpretation of what is commonly believed, I do not think that invariable sequence will suffice. ...
知覚においては、通常,物が原因で知覚表象は結果であるといわれる。しかしもともと経験的に知られる一片の質料は単一の存在物ではなく、かずかずの存在物の一つのシステムである。たとえば、人びとが眺める同一のテーブルというのは仮説あるいは構成物である。さまざまな観察者に対してそのテーブルが呈示するすべての現れの共通の原因としてザ・テーブルすなわち「実在の」テーブルなるものを考えるのは誤りである。われわれはむしろテーブルの現れという感覚全体を集めた集合を現実にテーブルであると考えているとみるべきである。いや、はじめにテーブルの現れといえば、テーブルとの関わりによって現れが集合へとまとめられるような印象を与えてしまうが、そうではなく、もろもろの現れは現れ相互の関わりをもとにして(厳密にいえば、パースペクティヴの法則、光の反射、屈折の法則によって)集められるものであり、同一物としてのザ・テーブルはその集合からの推論の結果に他ならない。テー・ブルばかりでなく、すべての物理的対象について同じことがいえるのである。それにしても外的原因があるという信念は全く原初的であり、ある意味で動物の行動にもともと伏在している。(「動物的推理」の項参照)こうして科学以前の概念は科学において「因果法則」という概念でおきかえられるが、既述の議論を煎じ詰めれば、このことは結局、ある状況の下における変化の傾向やその変化がひき起す変化の傾向の変化を述べたり、単一の持続する実体的実質を事象の系列の結合におきかえて、いわゆる因果列を考えたり、そこでの統計的規則性を重視したりすることを意味するのである。(「科学的推理の公準」の項参照)
... For reasons given in earlier Chapters, a "thing" or a piece of matter is not to be regarded as a single persistent substantial entity, but as a string of events having a certain kind of causal connection with each other. This kind is what I call "quasi-permanence". The causal law that I suggest may be enunciated as follows: "Given an event at a certain time, then at any slightly earlier or slightly later time there is, at some neighbouring place, a closely similar event". I do not assert that this happens always, but only that it happens very often -- sufficiently often to give a high probability to an induction confirming it in a particular case.