バートランド・ラッセル「神・不死・自由」
* 原著: Religion and Science, 1935, chap.6* 出典:牧野力(編/著)『ラッセル思想辞典』
以下は、牧野力氏による要旨訳(ただし、字句を少し修正)に原文を追加したものです。
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創世記(Genesis)が二つの異なる 両立しない(矛盾した)創造の説明をしていることは誰でも知っている。・・・ ただし、今ではそれは重要なことではないと考えられている。
キリスト教には、神・不死・自曲の3つの中心的な教えがあり、-歴史的な事実に関連してない限り- それらは、最も重要な部分を構成していると思われる。これらの教義は、いわゆる「自然宗教」に属している。
トマス・アクィナスや多くの現代の哲学者によれば、これら(神・不死・自由の競技)は啓示の助けなしに、人間理性だけに依って真理であることが証明されるとのことである。従って、これら三つの教えに関する科学の見解を知る必要がある。私は、科学が、 現在それらの立証も否認も出来ず、また、科学以外に立証したり、否認したりする方法もないと考える。しかし それらの蓋然性(確からしさ)を確かめる(是非を判定する)科学的論証は存在する、と私は考える。これは自由と反対の決定論については特に真理としてあてはまる。
(With the progress of knowledge, the sacred history related in the Bible and the elaborate theology of the ancient and mediaeval Church have become less important than formerly to most religiously minded men and women. Biblical criticism, in addition to science, has made it difficult to believe that every word of the Bible is true ; everyone now knows, for instance, that Genesis contains two different and inconsistent accounts of the Creation by two different authors. Such matters, it is now held, are inessential. But there are three central doctrines - God, immortality, and freedom - which are felt to constitute what is of most importance to Christianity, in so far as it is not connected with historical events. These doctrines belong to what is called "natural religion" ; in the opinion of Thomas Aquinas and of many modern philosophers, they can be proved to be true without the help of revelation, by means of human reason alone. It is therefore important to inquire what science has to say as regards these three doctrines. My own belief is that science cannot either prove or disprove them at present, and that no method outside science exists for proving or disproving anything. I think, however, that there are scientific arguments which bear on their probability. This is especially true as regards freedom and its opposite, determinism, which we are to consider in the present chapter.)