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バートランド・ラッセル「キリスト教の教義におけるこじつけ」

* 原著:Has Religion Made Useful Contributions to Civilization?
Repr. in: Why I am not a Christian, and OtherEssays on Religon and Rekated Subjects, ed. by Paul Edwards, 1957.
* 出典:牧野力(編)『ラッセル思想辞典
 

 下記は牧野力氏による要旨訳(ただし、少し字句を修正)に原文を追加したものです。


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 キリスト教の基本的教義(根本教義)は,それが肯定されるには(それ以前に)非常に多くの倫理的な曲解(こじつけ)を必要していることは明らかである。(注:牧野氏は、ethical perversion を「論理的こじつけ」と勘違いし?「キリスト教の基本的教義には論理的にみてコジツケがかなりある」と誤訳している。)
 世界は善であって、全能なる唯一神(絶対神)によって創造され、神は世界を創造する以前に世界に含まれる全ての苦痛と惨めさとを予見されたと告げられる。従って、「全能」の神が予見していたのであれば、神は創造した世界全てに対し責任があることになる。
 この世の中の苦痛は(人間の)原罪にあると論ずることは無用である。まずそれは真実ではない。河川が堤防を越えて氾濫したり,火山が噴火することは(人間の)罪(が原因)ではない。しかし,たとえそれが真実であったとしても,(神に世界創造や人間創造の責任があることには)なんの違いもない。・・・人間を創造する決意をされた時、人間の犯す罪を予見しておられたならば、明らかに神に責任がある。普通のキリスト教徒の議論では、この世の苦痛は(人間の)罪の浄化であるので善いことだと言うが、この議論はサディズムの合理化であるにすぎない。・・・いずれにしても、極めて根拠が薄弱な議論である。
( Leaving these comparatively detailed objections on one side, it is clear that the fundamental doctrines of Christianity demand a great deal of ethical perversion before they can be accepted. The world, we are told, was created by a God who is both good and omnipotent. Before He created the world He foresaw all the pain and misery that it would contain; He is therefore responsible for all of it. It is useless to argue that the pain in the world is due to sin. In the first place, this is not true; it is not sin that causes rivers to overflow their banks or volcanoes to erupt. But even if it were true, it would make no difference. If I were going to beget a child knowing that the child was going to be a homicidal maniac, I should be responsible for his crimes. If God knew in advance the sins of which man would be guilty, He was clearly responsible for all the consequences of those sins when He decided to create man. The usual Christian argument is that the suffering in the world is a purification for sin and is therefore a good thing. This argument is, of course, only a rationalization of sadism; but in any case it is a very poor argument. I would invite any Christian to accompany me to the children's ward of a hospital, to watch the suffering that is there being endured, and then to persist in the assertion that those children are so morally abandoned as to deserve what they are suffering. In order to bring himself to say this, a man must destroy in himself all feelings of mercy and compassion. He must, in short, make himself as cruel as the God in whom he believes. No man who believes that all is for the best in this suffering world can keep his ethical values unimpaired, since he is always having to find excuses for pain and misery. )