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バートランド・ラッセル「現代における拝金主義」
(1931.10.7)

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現代における拝金主義



・・・。我々の生活における変更不可能な要素は我々の心を動かさないが、変動する要素は希望と恐怖を生み出す。・・・。収入が変動しなければ、人間は金銭についてあまり考えないし、社会的地位が変わらなければ家柄を鼻にかける俗物などにはならないだろうし、自国が強大であり外敵も歯が立たないならば、熱狂的な愛国者にはならないだろう。・・・。

 現代は、ある年に投機で巨額の金を手に入れても、次の年にはそれを失うかもしれない世の中である。巨額の富を手にしている間は世間はちやほやするが、その富を失えば世間はそっぽを向くであろう。・・・。

 世の中がこのように不安定である結果、人々は、以前よりもお金のことで頭がいっぱいである。昔はこの現象はごく一部の人に限られていたが、今ではほとんど世間一般のことになっている。経済的な不安定の当然の成り行きで、人間ははげしい生存競争における成功の度合いによって賞賛されるようになった。ほとんどの人は生存競争から逃げようとしないし、逃げる者は軽蔑される。つまり、生存競争から逃げる者は、巨富よりも別のものを尊んでいるのではなく、臆病であるがゆえに逃げていると解釈される。

 若者の精神形成に影響を及ぼすあらゆる媒体を通じて、金銭面での成功の理想像が若者達に見せつけられる。・・・。

 ・・・。こういった文化面での損失は、社会機構の変更なしには是正されそうもない。・・・。人が自分の経済的な社会的足場を失う危険もなく、またそれをたやすく獲得することもできない世界は、金以外のものが重きをなす世界である。
 従って、もし諸悪の根源ともいえる拝金主義をなくしたいならば、その第一歩として、誰もが十分に持ち、持ちすぎた人間がいない社会組織をつくりださなければならない。

Hopes and fears

[Source: Mortals and Others; v.1]
The inalterable elements are taken for granted while those that fluctuate are matters for hope and fear. ... If a man's income is fixed, he will not think much about money; if his social position is inalterable, he will not be a snob; if he believes his country's greatness to be unassailable, he will not be a vehement nationalist. ...

A man make a million by speculation one year and lose it all in the following year. While he posesses his million he has a good social position; when he loses it, he has none. ...

The result of this uncertainty is that men are more preoccupied about money than they ever were. In former days, this preoccupation was confined to a small minority, whereas now it is almost universal. As a natural consequence of the economic uncertainty, men have come to be admired in proportion to their success in the scramble. Few stand aside, and those who do are not respected, since it is thought that they do so from timorousness, not because they value other things more than much money.

The ideal of financial success is set before the young by most of the influences that form their minds. ...

It is unlikely that this loss to civilisation can be made good without a change in our social system. ... A world in which a man is unlikely to lose his financial standing and cannot easily improve it will be a world where other than monetary values will have weight.

If, therefore, we wish to diminish the love of money which, we are told, is the root of all evil, the first step must be the creation of a system in which everyone has enough and no one has too much.